Mässor och rätt distributionskaler
På de mässor som vi genomfört i slutet av september och nu senast HOST i Milano under oktober månad har vi fått bra respons och det finns ett stort intresse.
Från HOST mässan så tog vi med oss 230 leads, från slutanvändare till stora kedjekunder samt distributörer trots att antalet besökare endast var 33% av antalet jämfört med t.ex 2019. För Eatgoods del så är det fortsatt arbete med att hitta rätt distributörer och återförsäljare som är bra representanter för Lightfry som varumärke och som kan nå ut på respektive marknader.
Den 17 november så var vi tillsammans med vår Brittiska distributör Valentine & Cuisinequip, på ett webinar för ENSE gruppen som består av 80 återförsäljare i Storbritannien där 100% fokus var på Lightfry. Mycket bra att Eatgood har öppnat upp den Brittiska marknaden som ett stort komplement till USA.
Övriga faktorer som pekar mot Lightfry och Air Fry Technology:
- Energipriser stiger
- Lightfry har väldigt låg energiförbrukning, t.ex endast 1kW vid standby temp om 220°
- Ingen risk för oljebrand
- Möjliggör installation i princip i alla lokaler med en ventless huv som inte behöver kopplas till extern och fast installerad ventilationsanläggning
- Ingen logistik av oljor
- Behöver inte skicka använd olja till återvinning och destruktion
- Hälsosammare och bättre mat är på frammarsch globalt
- Hållbarhet/sustainability är viktigt idag för i princip alla aktörer, särskilt större aktörer
- Tack vare luftfritöser för hemma bruk så är Air Fry Technology välkänt och inget konstigt idag
- Skapar möjlighet till nya koncept eller att utveckla med kompletterande maträtter i befintliga koncept
- Komplettering av mer luftfritterade produkter om en ventilationsanläggning inte har mer kapacitet för ytterligare oljefritöser i befintliga anläggningar
- Minskning av risk för arbetsskador i kombination med het olja
- Ingen hantering av varm olja
- Fungerar även med installationer i rörliga enheter typ fartyg etc i en marin miljö
- Producenter av livsmedel normalt för oljefritering, ökar allt mer satsning på produkter för luftfritöser
- Enkelhet att använda
- Ingen väntetid mellan batcher som processas, som för att låta oljan återhämta och uppnå rätt temperatur på oljan, som vid fritering i olja
- Integrerat rengöringssystem för enkel hantering
- Minskade kostnader för sotning i och av restauranglokaler
- Längre och bättre serverbarhet jämfört med oljefriterat i avseende på krispighet och smak
Förutsättning för produktion
Att kunna leverera idag på en komplex marknad, generellt sett, med brister av komponenter, material och råvaror slår högt. Här sticker Lightfry ut hakan och levererar mindre antal av enheter inom 10 arbetsdagar och lite större ordrar på 4 -6 veckor. Detta till skillnad från många andra leverantörer som levererar på 4 – 6 månader i bästa fall. Att ha framförhållning avseende leveranser av komponenter och ingående material för produktion, och att ha detta som filosofi med ett tillräckligt lager av komponenter för att kunna producera utan att beställa komponenter för varje order som kommer in, skapar frihet och möjlighet där bolaget kan styra själva. Vi har också fördelen av att inte förlita oss på någon komponent-försörjning från fjärran österna i princip alls, vilket har gjort oss avsevärt mindre sårbara både gällande leveranser men även av de skenande fraktkostnaderna.
Marknaden kommer ikapp Lightfry
Så många faktorer som idag driver marknaden mot Air Fry Technology med fördelar som sustainability, ekonomiska fördelar, energieffektivitet, ökade installationsmöjligheter och förhöjda smak och produktkvaliteter skapar trygghet för mycket ljusa framtider. Det är inte Eatgood och Lightfry som skapar förändring på marknaden utan det är marknaden självt som driver förändringsprocessen som gör en investering i Lightfry mycket mer fördelaktig för branschens aktörer. ”Marknaden är mer mogen än någonsin och vi ser fram emot nya samarbeten med olika aktörer på marknaden, med intresse och nyfikenhet av nya möjligheter genom processteknik med fokus på hållbarhet, hälsosammare och bättre mat, likväl som säkerhet i sina restaurangkök – förändringen har bara börjat!” – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB